Air Mata Dalam Sujud

Tuesday, August 25, 2009


Salam Perjuangan...

Ketika saya dalam sujud solat tarawih malam ini, entah mengapa air mata mengalir begitu saja. Saya teringat wajah seorang ayah & Ibu. Sudah beberapa tahun saya merindui wajah tenang mereka. Dan pada tahun ini sudah beberapa kali saya menyambut Ramadhan & Aidilfitri tanpa kedua-duanya.

Hidup ini terkadang memang getir. Tidak saja kebahagiaan menghampiri, kedukaan dilewati begitu saja. Memaksakan diri untuk tidak merasakan apapun. Semakin ditekan sebuah perasaan, terasa semakin perit menyesak di dalam dada.

Malam ini dalam sujud solat tarawih entah kenapa wajah mereka muncul dengan senyuman yang khas dengan penuh nostalgia. Seolah mengabarkan bahwa mereka telah berada di tempat yg aman, & cukup istimewa. Saya membacakan surat al-fatehah untuk kedua ibu bapa saya. Sementara itu air mata itu terus mengalir begitu saja membasahi pipi.

Wassalam

0 comments:

Post a Comment